222 365 819
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Co je a co není prokrastinace a jak nad ní zvítězit?

Znáte ten pocit, kdy sedíte u počítače, víte, co byste měli dělat, ale nezmůžete se na nic jiného, než na nekonečné brouzdání po internetu? Máte pocit zahlcenosti a nevíte, kam dřív skočit a čím začít? Připadáte si jako trychtýř, do kterého padají další a další úkoly a nápady, ale ven nic nevypadne? Nedokážete se rozhodnout a raději všechna rozhodnutí odkládáte na nejzazší možný termín?

Čím déle tento stav trvá, tím větší máte výčitky z toho, že neplníte své úkoly a o to více stresu vás tíží? Raději projedete Facebook, Instagram, přečtete si zprávy a půjdete na rychlé kafe s kolegyní, než abyste se pustili do práce?

Pak jste nejspíše prokrastinátorem, tedy člověkem, který prokrastinuje. Slovo prokrastinace pochází z latinského procrastinatus, „odkládat“. Prokrastinace nás vede k chorobnému odkládání úkolů a povinností. Prokrastinátor by mohl tradiční přísloví přeformulovat takto:

"Co můžeš udělat dnes, odlož na zítřek."

Prokrastinace není lenost

Ačkoliv se do plnění úkolů nedokážete pustit, není to proto, že byste byli líní. Lenoch totiž pracovat nechce, zatímco prokrastinátor pracovat chce, ale obvykle se cítí do takové míry zahlcený, že nedokáže udělat rozhodnutí, čím začít. Práce se na něj valí ze všech stran a s každým přibývajícím úkolem oběť prokrastinace více a více selhává ve schopnosti začít. O to větší výčitky ji trápí a o to horší pocit sama ze sebe má.

Rozhodovací paralýza

Rozhodovací paralýza je jedním z nejčastěji skloňovaných faktorů prokrastinace. Díky ní, máme-li se rozhodnout, do které z mnoha priorit se pustíme, často volíme třetí možnost a utíkáme k oblíbenému brouzdání po sociálních sítí, nebo jiné nepodstatné činnosti.

Prokrastrinace není odpočinek

Ačkoliv se do plnění úkolů nedokážete pustit, není to proto, že byste byli líní. Lenoch totiž pracovat nechce, zatímco prokrastinátor pracovat chce, ale obvykle se cítí do takové míry zahlcený, že nedokáže udělat rozhodnutí, čím začít. Práce se na něj valí ze všech stran a s každým přibývajícím úkolem oběť prokrastinace více a více selhává ve schopnosti začít. O to větší výčitky ji trápí a o to horší pocit sama ze sebe má.

Podhoubí ideální pro vznik prokrastinace

  • Pracujete v prostředí, kde je kladem velký tlak na výkon.
  • Jste vysoce inteligentní a váš mozek přijímá širší škálu podnětů k přemýšlení.
  • Jste tvořiví a vaše práce přináší velké výzvy na to „něco vymyslet“.
  • Jste obklopeni širokou škálou rozptylujících podnětů a lákadel, jako jsou např. televize, internet či sociální sítě, kterým jsme stále více vystaveni.

Prokrastinace se dá odnaučit

Dobrou zprávou je, že prokrastinace není setrvalý stav a je možné se ji odnaučit. Pokud se rozhodnete s prokrastinací bojovat s naší pomocí a zúčastníte se kurzu Prokrastinace – jak nad ní zvítězit, naučíte se rozeznat vlastní spouštěcí mechanizmus prokrastinace, získáte praktické nástroje boje s prokrastinací a její prevence, pochopíte roli motivace a životního poslání a osvojíte si způsoby, jak změnit některé své návyky a myšlenková schémata.

3 tipy pro začátek boje s prokrastinací

  • Naučte se myslet pozitivně. Zaměřte se na to, co se vám daří a svou pozornost směřujte k tomu, co vám jde a co se povedlo. Budete tak mít větší pocit uspokojení v práci a životě.
  • Najděte si někoho, kdo vás bude v boji s prokrastinací podporovat. Ve chvíli, kdy vaše silná vůle bude mít slabou chvilku, parťák v boji s prokrastinací pro vás může být velkou podporou.
  • Připravte se na to, že vytvoření dobrého návyku trvá minimálně 30 dní. Nechtějte tedy změnit najednou veškeré své návyky, ale postupujte krok za krokem, po malých částech.

Co říká o prokrastinaci garantka kurzu, Ing. Ema Matějů

Podařilo se Vám, jakožto zkušenému odborníkovi, zbavit se prokrastinace na 100%? Nebo je to natolik přirozený zlozvyk, který prostě jednou za čas přemůže každého z nás?

"Boj s prokrastinací je věčný boj sám se sebou. Člověk to má prostě nějak v sobě, je to určitá forma „nezdravého životního stylu", skoro jako závislost na cigaretě. A stejně tak, jako odnaučený kuřák, si čas od času musí připomenout, že cigaretu nesmí znovu vzít do úst, je i u lidí se sklony k prokrastinaci tendence občas se vrátit do starých kolejí. Ale díky tomu, že se mi podařilo vytvořit si určité návyky a postupy a používám pár nástrojů, které mi pomáhají, vždycky se velmi rychle vracím do "stavu bez prokrastinace".

Mám proto na svém pracovním stole desky, se kterými jsem se naučila začínat svůj pracovní den, a ve kterých mám seřazené listy s některými nutnými nástroji (o kterých se učí účastníci kurzu). Tak mám tyto nástroje vlastně celý den před očima. A to mi opravdu pomáhá.

Uvádí se, že s prokrastinací v současnosti bojuje přes 45 % světové populace a prognózy nepředpokládají pokles. Jak situaci vnímáte Vy? Zaznamenáváte vzestupný trend v počtu lidí, kteří poptávají odbornou pomoc prostřednictvím Vašeho kurzu?

Uvědomit si, že se člověk nachází ve stavu prokrastinace, není tak snadné, jako si třeba uvědomit, že jsem kuřák.  Ona ani definice prokrastinace není úplně jednoznačná. Mnoho lidí hledá stále pro sebe omluvu a pojmenování tohoto stavu jako určitou výmluvou sami pro sebe (jsem unavený, mám příliš úkolů, nemohu to udělat – čekám na podklady od kolegů, atd.).  Proto lidé začínají tento problém řešit až tehdy, když dokáží být upřímní sami k sobě a tento stav nejprve pojmenovat.

Teprve potom se lidé začnou zajímat o to, jak tento problém sami u sebe řešit a zda jim někdo může poradit nebo pomoct. Je to trochu složitější, dokud si lidé neuvědomí, že prokrastinují, nehledají způsob řešení. Takže počet lidí, kteří kurzy vyhledávají, je do určité míry konstantní, hodně závisí na tom, zda třeba v médiích se slovo prokrastinace objevuje častěji nebo ne. Bohužel samo slovo prokrastinace zní mnoha lidem exoticky a nespojí si je často se "svým stavem".

Odborníci radí, že nejprve, než začneme s prokrastinací bojovat, je potřeba odhalit její příčiny.  Jak se to daří účastníkům Vašich kurzů a z jakých důvodů prokrastinují nejčastěji? Co je největší "kámen úrazu"?

Na začátku musí být člověk sám k sobě upřímný a poctivý a odhalit problém sám u sebe.

Důvodem prokrastinace je nejčastěji (a paradoxně) mnoho času a mnoho možností. V dnešní době je spousta věcí zjednodušených – abychom se najedli, nemusíme namlít zrno a upéct chleba, abychom se někam dostali, nemusíme putovat mnoho dní nebo i měsíců. A tak se nám vlastně zdá, že na všechno je dost času a je tolik možností, co jiného bychom mohli, chtěli nebo měli udělat.

A najednou nevíme, čím začít, do toho, co musíme, se nám nechce a děláme to, co nás baví v tu chvíli víc. Tento stav se obecně popisuje jako rozhodovací paralýza. Důvody jsou u každého trochu jiné, často je to například strach, abychom něco neudělali špatně, určitá nedůvěra ve své schopnosti a v sebe sama. U většiny lidí je ale takové sebepodceňování neopodstatněné, někdy plyne i z malé podpory okolí. Setkala jsem se i případem mobbingu, který u účastnice kurzu přerostl téměř ve strach z úkolů.

Já se vždy snažím účastníkům dát určitý návod, jak na to a jak se co nejdříve dostat k podstatě problému. Ale vždy to záleží na tom, jak rychle se dokáží "klienti" přenést přes stav "lhaní sám sobě" (a to děláme opravdu každý, každý máme trochu tendenci omlouvat své chyby a vidět se lepší),  a jak silnou mají touhu nebo potřebu se opravdu změnit.

A tady opět použiji srovnání s kuřákem nebo alkoholikem – někteří se změní sami od sebe, jiní po návštěvě odborníka a někteří se po určité době ke svému zlozvyku vrátí. Záleží na tom, jak silná a trvalá je jejich motivace.

Proto na začátku každého kurzu pomáhám účastníkům se nad touto motivací zamyslet a po kurzu mají k dispozici několik nástrojů, které jim i po později mohou pomáhat "začít znovu".

Obsah semináře Prokrastinace - jak nad ní zvítězit:

  • Nástroje boje s prokrastinací
  • Sebedisciplína: jak si poručit a dokázat poslouchat sám sebe
  • Jak překonat zlozvyky a nevrátit se k nim
  • Jak získat a udržet motivaci a elán
  • Nastavení postupných kroků a splnitelných cílů
  • Vhodné načasování řešení úkolů
  • Jak si získat a udržet spokojenost
  • Prokrastinace jako rizikový faktor pro duševní zdraví
  • Klíč k dlouhodobosti
  • Pochvala, odměna a zodpovědné lenošení
  • Váš nový začátek

 

 

 

ACZ spol. s r.o., 2007-2019 | Vzdělávací centrum | E-mail: acz@aczprace.cz