Jak se připravit na pohovor

Každý pohovor je samozřejmě úplně jiný. Čím významnější pozice, tím víc lidí o vašem přijetí rozhoduje a tím více budou chtít o vás vědět. Rozhodují pak vaše dovednosti a schopnost na otázky reagovat. Všechny pohovory mají naštěstí nějaké náležitosti společné vy se tak můžete předem připravit. Pro názornost si představme nejčastější situaci, kdy váš čeká setkání s personalistou.

 

 

1. Dělejte si poznámky

 

Připravte si bloček, zápisník nebo jen listy papíru v deskách. Využijete je jak v přípravě, tak i v průběhu samotného pohovoru. Na personalistu jistě udělá dojem, že přicházíte připravení. Dáváte tím signál, že máte o pozici vážný zájem, přemýšleli jste o ní a pracujete organizovaně. Vedle poznámek a popisu pracovní pozice si s sebou připravte ještě dva výtisky svého vlastního životopisu. Proč hned dva? Jeden je pro vás, abyste do něj mohli nakouknout, když budete nejistí. Že se nepřipraví personalista a objeví se bez životopisu se asi nestane. Může se ale stát, že budete mít pohovor i s vedoucím pracovníkem. Zabodujete, když mu jednu kopii také nabídnete. K tomu všemu si sbalte i propisku.

Požadavky na pozici si detailně prostudujte. Pokud máte možnost, inzerát si vytiskněte. Představte si, že byste opravu práci vykonávali. Jaké informace v inzerátu chybí? Co byste potřebovali ujasnit? Vše, co vás napadá si napište. Nebojte se poznačit si pozitiva a negativa, která vnímáte, že z pozice vyplývají. Odpovídáte si tím na otázku, proč máte o práci zájem. A ta určitě může při pohovoru padnout. Najděte si také nějaké další informace i firmě, které z inzerátu nevyčtete. Čím vším se zabývá a jak je asi velká? Kdo jsou hlavní konkurenti a jaké jsou v odvětví aktuality? Informace hledejte nejen na firemních stránkách, ale třeba i na jejich Facebooku. Velkou výhodu máte, pokud už někoho ve firmě znáte.

Nezapomeňte si také dopředu zjistit, kam přesně na pohovor jdete a jak se tam dostanete. Najděte si vhodné spojení a připočítejte dostatečnou rezervu. Pro případ nouze si napište nebo uložte telefonní číslo personalisty, který vás na pohovor pozval.

 

2. Vhodně se oblékněte

 

Záměrně nepíšeme jak. Vhodně totiž může znamenat něco jiného dle pozice o jakou se ucházíte. Kdo se chce stát vedoucím finančního oddělení v bance musí vytáhnout oblek nebo hezký kostýmek. Jdete-li se ucházet o místo vedoucího směny ve fastfoodovém řetězci, v obleku a s kufříčkem moc dojem neuděláte. Naše zlaté pravidlo je: oblečte se o jeden stupeň formálněji, než je v dané společnosti běžné. Čerpejte informace ze zkušeností z oboru nebo fotek na stránkách firmy.  Oblečení si rozmyslete a připravte nejlépe už den předem. Vyhnete se tak zmatkům na poslední chvíli, když objevíte nečekaný flek.

 

Nepodceňte spánek. I když jste možná nervózní z důležitého přijímacího pohovoru, pořádně si odpočiňte. Chcete vypadat svěže, být příjemní a reagovat bystře na otázky. Koná-li se pohovor v ranních hodinách, nařiďte si raději extra budík.

 

3. Jaká je vaše největší slabina?

 

Připravte se na nejčastější otázky. Lidé o sobě mluví obvykle rádi. Ale, když je někdo požádá, ať se stručně představí, může je to zaskočit. Co o sobě vlastně ve zkratce říct? Své krátké představení si určitě předem připravte. Bývá to první požadavek na pohovoru a není žádoucí vypadat, že o sobě nic snad ani nevíte. Soustřeďte se na vlastnosti a dovednosti, které jsou spojené s profesním životem, raději než s tím, kolik máte sourozenců a co rádi jíte. Zkuste shrnout, jak jste se dostali do odvětví, ve kterém firma působí. Byla to škola, stáž nebo to byla nějaká náhoda? Přidat můžete nějakou zajímavost z volnočasových aktivit. Pochlubte se, že závodně plavete, hodně čtete nebo působíte jako dobrovolník.

 

Jaké další otázky pravděpodobně na přijímacím pohovoru padnou?

  • Jaké jsou vaše silné a slabé stránky
  • Proč se o pozici zajímáte
  • Jaký konflikt jste řešili na předchozí pozici a jak jste ho vyřešili
  • Co víte o naší společnosti
  • Kdy budete moct nastoupit
  • Jaká je vaše pracovní náplň na současné pozici
  • Jaké si představujete finanční ohodnocení
  • Jak se vypořádáváte se stresem
  • Proč měníte zaměstnání/ proč jste u předchozí firmy skončili
  • Proč bychom měli vybrat zrovna vás
  • Co rádi děláte ve volném čase

 

Máte-li v životopisu nějakou mezeru mezi zaměstnáními, připravte se na to, že je můžu zajímat důvod. Na pohovoru nemusíte detailně popisovat svou životní situaci. Stačí věcně odpovědět, že jste se věnovali podnikání, nerelevantnímu zaměstnání nebo třeba mateřské dovolené.

 

Podívejte se raději i na to, na co by se vás na pohovoru nikdy neměli zeptat! Jsou otázky, které jsou diskriminační a nejenže máte právo na ně neodpovídat, nedělají společnosti dobrou vizitku.

 

Otázky ale mohou být i zcela specifické konkrétní pozici. Nenechte se zaskočit. Nikdo neočekává, že na pohovoru vyřešíte strategický problém společnosti. Personalista potřebuje vidět, že se jednak o firmu opravdu zajímáte a máte nějakou představu o oboru. A v druhé řadě ho zajímá, jak o věcech přemýšlíte. Neodpovídejte proto jednoduše „Nevím“. Zkuste se do role vžít a přijít s nějakým obecným návrhem, který vás napadá. Nemusíte vědět, jestli je pro ně realizovatelný. Buďte věcní, systematičtí a využijte znalosti, které máte z přípravy.

 

Do této skupiny patří i oblíbené otázky typu: kolik si myslíte, že se vejde golfových míčků do vozu Škoda Fabia? Personalista nejenže odpověď nemá, ani ho vlastně nezajímá přesné číslo. Chce vidět, jak řešíte problém. Nestřílejte od boku číslo, jen abyste odpověděli rychle. V klide se zamyslete a předveďte, jak k podobným úkolům přistupujete. Použijete matematiku, přirovnání nebo třeba vizualizaci? Buďte kreativní a neodbývejte personalistu tím, že je to hloupá otázka.

 

4. I vy se na přijímacím pohovoru ptejte!

 

Nic nedá najevo, že máte o pozici zájem a aktivně nad ní přemýšlíte, než když ukážete iniciativu. Na samém závěru pohovoru budete mít šanci zazářit. Využijete poznámky z přípravy a projdete, zda bylo všechno, co Vás zajímalo, zodpovězeno. Pokud ne, nebojte se zeptat. Už teď se ale zamyslete, co by vás ještě mohlo třeba zajímat.

 

  • Jak by vypadal můj běžný den?
  • Můžete mi přiblížit firemní kulturu? Setkávají se spolu zaměstnanci mimo pracovní dobu? Jaký je dress-code? Pořádají se nějaké firemní akce
  • Kdo by byli mojí nejbližší spolupracovníci a nadřízený?
  • Jaký je možný kariérní postup?
  • Co se bude dít teď? Bude mě někdo kontaktovat? Bude se konat druhé kolo?

 

Máte-li obavu, že si otázky nezapamatujete, všechno si napište. Stačí 2-3 otázky, kterými projevíte zájem.

 

5. Nacvičte si sebeprezentaci – podání ruky i postoj

 

První dojem je nejdůležitější. Nemáte-li dost zkušeností poproste někoho, ať s vámi nacvičí podávání ruky. Stisk musí být pevný, ale ne příliš. Podívejte se při něm druhé straně do očí a usmějte se. Natrénovat můžete i svůj postoj. Gesta o nás prozradí mnohé. Zkuste nekřížit ruce a nohy a neuzavírat se tím do sebe. Otevřete ramena a hrudník, narovnejte záda. Dáváte tím najevo celkovou otevřenost. Ovládat svou neverbální komunikaci chce jistou dávku talentu nebo tréninku. Zkuste náš kurz Prezentačních dovedností, kde se dozvíte také o rétorice a užitečné tipy, jak zvládnout stres.

 

Teď už víte, jak udělat maximum proto, abyste na přijímací pohovor dorazili připravení. V příštím článku na toto téma si popíšeme, jak pracovní pohovor probíhá a na co si dát pozor. Nakonec ještě jedna poznámka. S důkladnou přípravou vám poroste také sebedůvěra. I s tou výrazně poroste vaše šance uspět.