Jak přestat prokrastinovat

Úspěch pro poražení prokrastinace vychází z uvědomění, proč se nám nedaří zabrat se do úkolů. Podle toho volíme strategii útoku. Prvním krokem je naprostá upřímnost sám k sobě. Výmluvy a omluvy nám zde nepomůžou. Vždycky se najde nějaký důvod, proč nám dneska práce nešla. Často jsou to ale jen takové záminky a pravý důvod leží někde jinde. Bojujete-li s prokrastinací, zamyslete se nad tím, co vás brzdí. A nezapomeňte k sobě být upřímní, jinak úkoly nedokončíte.



1. Příliš mnoho povinností

Nejčastějším důvodem je přehlcenost. Úkolů je ze všech stran tolik, že nevíme, kde začít. Doma, v práci, ve škole, v rodině. Seznam jen roste. Sotva něco uděláme, přibudou úkoly hned dva. Stáváme se pak tak trochu apatičtí vůči povinnostem. Je to signál našeho těla, že je toho na nás prostě moc.

 

Strategie:

  • Udělejte si seznam. Všechno držíte v hlavě najednou a vyčerpáváte se jen tím, že si opakujete, co všechno musíte. Pomocníkem jsou seznamy úkolů, to-do listy. Se seznamy dále pracujte. Předem určete, čemu se budete daný den věnovat a tomu věnujte svou celu energii.

  • Něco vypusťte nebo delegujte. Úkoly, které nehoří, odložte na později. Co můžete, delegujte na někoho jiného. Požádejte o pomoc s tím, co nevyžaduje přímo vás.

  • Říkejte NE. Nepřibírejte si další povinnosti, o které vás požádají. Naučte se být asertivní.

 

2. Zdánlivě nesplnitelný úkol

Někdy před námi stojí tak obrovský úkol, že se nám zdá nesplnitelný. Možná je úplně neznámý a netušíme kde začít a co vlastně dělat. Nebo už víme, že ani omylem nemáme dostatek času na dokončení.

 

Strategie:

  • Věřte si. Určitě jste už v minulosti zdánlivě nesplnitelných úkolů zvládli několik! Nebojte se udělat chybu, poradit se a požádat o pomoc.

  • Poznejte svého nepřítele. Začněte sbírat více informací. Co to vlastně musíte přesně udělat a jak? Poražte strach z neznáma. Něco z toho už jste možná dělali, i když trochu jiného. Jakmile před sebe postavíte konkrétnější zadání, úkol už bude uchopitelnější a méně hrozivý.

  • Snězte slona. Umíte si představit, že sníte slona? Že ne? A přeci to podle afrického rčení jde. Jednoduše jíte jedno sousto za druhým. Znamená to, že i velký úkol splníte, když si ho rozepíšete do jednotlivých menších kroků.

 

3. Syndrom vyhoření

 Pozor na syndrom vyhoření. Prokrastinace není to samé, co odpočívání. I když se navenek zdá, že nic neděláte a vlastně relaxujete, vaše povinnosti se v hlavě připomínají a nenechají vás vydechnout. Pokud máte některý ze syndromů vyhoření, zkuste si na den, jedno odpoledne aktivně odpočinout. Po načerpání nových sil se pusťte do úkolů, které vás zavalily.

 

Strategie:

  •  Aktivně odpočívejte. Dejte mozku pohov a nemyslete na povinnosti. Zaměstnejte ho tím, co vám pomáhá relaxovat a uvolnit se.

 

4. Nevhodné prostředí

V moderní době je těžké vyhnout se všem rozptýlením. Tu nám zvoní zpráva, teď se stalo něco zajímavého ve světě a už přišel další pracovní e-mail. Dítě potřebuje hned teď pomoct s úkolem na zítra a blikají na vás chytré hodinky. Není divu, že se nemůžete zabrat do práce, když se vám nedaří více jak pět minut v klidu soustředit.


Strategie:

  • Vypněte si zvuky. Odložte telefon i chytré hodinky. E-maily, zprávy i telefony můžete vyřídit později. Nenechte na sebe pípat technologie, které každou chvíli vyžadují vaši pozornost.
  • Najděte si svoje místo. Pokud to jde, přeneste svou práci někam, kde vás nebude nic rušit. Může to být kancelář, domácí pracovna, knihovna nebo kavárna. Oznamte rodině nebo kolegům, že teď potřebujete dvě hodiny klid bez vyrušení a nemají vás rušit.
  • Technologie využijte. Koncentrace se dá trénovat jako jiná dovednost. Existuje množství aplikací, které vám pomůžou. Populární je technika POMODORO, kde se po úsecích střídá práce a odpočinek. Úseky práce se postupně prodlužují, jak si koncentraci budujete.

 

Tipy na závěr :

Od práce neodbíhejte. Když vás přepadne myšlenka, že musíte ještě vlastně něco udělat, napište si to ji papír. Tak to nezapomenete a víte, že to uděláte, jakmile dopracujete.

Přemýšlejte, proč se chcete do úkolu pustit. Jaká je vaše motivace? Myslete na svůj cíl, kdykoliv cítíte, že vás prokrastinace přemáhá.

Udělejte si rituál. Vyhraďte si dobu, ve které se budete bez rušení věnovat svým úkolům. Respektujte svoje nastavení. Někdo lépe pracuje hned ráno, někdo až v noci, když je klid.


Důvody, proč prokrastinujete, mohou být kombinací výše uvedených. Někdy je potřeba se po příčinách pídit hlouběji. Pokud nic nepomáhá, můžete zkusit kurz s naší lektorkou. Pomáhá vysvětlit příčiny a poskytuje vhodné nástroje. Když už nic jiného, může to být zajímavý způsob, jak svoji práci zase na chvíli odložit. Strategie proti prokrastinaci je třeba zkoušet, trénovat a upevňovat. Odměňujte se za úspěchy a odpusťte si, že vše nezvládnete hned napoprvé.